שאלון מלי קסלר לזיהוי ילדים המתקשים בכישורים חברתיים

להורים שלום.

השאלון עוסק באבחון התפקוד החברתי של ילדכם.
לפניכם רשימת תיאורים של קשיים בכישורים חברתיים. העריכו באיזו מידה ילדכם עונה לכל תיאור.
העניקו לכל סעיף ציון מ 0-4.
השאלון מתאים לבנים ובנות כאחד. מתאים לכל גיל, החל מגיל שש שנים.

פרק א': תיאור הילד
התופעה הציון
הילד אינו מתאים את התנהגותו למידת הקִרְבה של האדם אליו.
למשל: מספֵר פרטים אינטימיים לאדם מרוחק, מתקשר בקלות לזרים.
0 1 2 3 4
הילד אינו מתייחס לגילו של האחר.
למשל: מדבר לבן גילו בטון שמתאים לתינוק. או פונה למבוגר כאילו היה בן גילו.
0 1 2 3 4
הילד אינו מתאים את פנייתו למצבו של האחר.
הוא אינו בודק כמה הנמען פנוי, אינו שואל עצמו האם הנמען מתעניין בנושא, אולי הנמען כבר יודע מה שהוא עומד לומר לו, האם הנמען במצב רוח מתאים לפניה?
0 1 2 3 4
הילד מוקסם מתחומי עניין ספציפיים,
בדרך כלל אלו תחומי ידע עמוסי עובדות (הסטוריה, מדע, סדרות טלויזיה, שושלות וגלגולים של דמויות ממשחק סיפור או סדרה, דינוזאורים, סוגי מוזיקה..).הילד מתקשה להבין מדוע אחרים אינם מתעניינים בתחומים אלו וחוזר ומדבר עליהם עוד ועוד.
0 1 2 3 4
הילד מקשיב לנאמר ולא לכוונה.
למשל: אם אומרים לו 'יופי! למה לא? תקפיץ כדורסל בסלון!', הוא יתקשה להבין שזו בקשה להפסיק. אם אומרים לו 'אולי תכין שעורים לפני שיוצאים?' הוא מתקשה להבין שזו עשויה להיות דרישה ולא הצעה.הוא מתקשה להבין משמעות כפולה או סמויה.
0 1 2 3 4
הוא אומר דברים בצורה פוגעת שלא במתכוון.
למשל: אומר 'העיגולים השחורים מתחל לעיניים, זה אתה קיבלת פנס, או שזה סתם?' או 'בלי להעליב, אבל את מה זה מטומטמת'.לחילופין הוא עשוי שלא להראות התרגשות כשמצופה שיתרגש. למשל כשמכינים לו הפתעה גדולה לא יביע התרגשות במילים או בשפת גוף. לכן נתפס לעיתים קרובות ככפוי טובה.
0 1 2 3 4
הוא מתווכח!
הוא מתווכח על כך שהדברים ייעשו בדרכו. הוא עשוי לעבור ולהתווכח גם על עקרונות הצדק. הופך וכחן פילוסופי שאף אחד לא יכול לו, ונלחם בחרב שלופה על הצדק המדויק.
0 1 2 3 4
הוא מגיב בחריפות על אי התממשות ציפיותיו.
נוטה לגבש תמונה ברורה של ההתרחשות שאמורה לקרות, וכשהתרחשות זו אינה תואמת את מה שדמיין שיקרה, הוא מתוסכל ברמות גבוהות.
0 1 2 3 4
הוא אינו מעריך נכון מהו הנושא המוביל בשיחה.
לכן קופץ לנושא אחר. התוצאה עשויה להשמע אסוציאטיבית או פוגעת. למשל: באמצע הארוחה כאשר מדברים על ספורט, הילד אומר שיש כל מיני דינוזאורים. מדוע? אוכלים שניצל וזה הזכיר לו שניצל דינוזאורים, ומכאן לדבר על דינוזאורים הדרך קצרה. הילד לא היה קשוב לנושא המוביל.
0 1 2 3 4
הוא מתחיל את השיחה מהאמצע.
למשל: באמצע הנסיעה הילד אומר פתאום 'כליל זה כתר'. מסתבר שלפני כמה שעות שאל מה זה 'כליל', לא סופק מן התשובה, ובינתיים בדק באינטרנט.
0 1 2 3 4
הוא מרבה לדבר בשפה גבוהה.
מדבר בשפת הספר, שפת המורה. המִשלָב בו הוא פונה לאחר אינו מתאים לשפה המדוברת.
0 1 2 3 4
הוא אינו מאזין להנגנה (אינטונציה) של המדבר, ולא שם לב לשפת הגוף.
הוא עצמו עלול לדבר בהנגנה שטוחה ומונוטונית במקצת.
0 1 2 3 4
הוא מפרש כלשונם באופן מוחשי ביטויים.
ביטויים כמו 'אוזניים לכותל' או 'תקפוץ אלי אחר הצהריים'.
0 1 2 3 4
הוא אינו גמיש.
אינו יודע מתי לוותר, אין לו אסטרטגיות למצוא פתרון חלופי.
0 1 2 3 4
הוא נוטה להרגיש מקופח.
ולכן ילחם על עמדתו רצונו ומקומו בעוצמה.
0 1 2 3 4
הוא נוטה להסתכסך תוך שהוא מאשים האחרים.
0 1 2 3 4
לאחר אירוע של מתח או סכסוך עם אחרים לא מצליח לתאר האירוע במדויק.
הוא זוכר את השתלשלות האירוע החל מהרגע בו הרגיש פגוע. בתיאור האירוע מתאר האירוע בהכללות – 'הציקו לי, קיללו אותי', ולא יכול לתאר בפרטים את שהתרחש.
0 1 2 3 4
הוא מתקשה בקבלת החלטה.
הוא מתקשה להיפרד מהאפשרויות עליהן יש לוותר בעת החלטה.
0 1 2 3 4
הוא מייחס לאחרים כוונות לא נכונות.
אינו יכול להבין את המעשה שנעשה 'בלי כוונה', לא מזהה מתי דוחים אותו ועשוי לחשוב שרוצים אותו, מתקשה לזהות מתי מזמינים אותו.
0 1 2 3 4
הוא 'נפלט' מחברת בני גילו.
הוא נדחה או מסתכסך, או שהאחרים עוברים להתעלם ממנו, לעיתים גם ללעוג לו ואף להטיל עליו חרם. לא יודע כיצד ליצור קשר עם אחרים.
0 1 2 3 4
פיתח התנהגויות מוטעות למטרת רכישת חברים.
מתנהג באופן 'ליצני', או מבצע משימות עבור אחרים, מנסה לקנות אחרים בעזרת מתנות ופיתויים חומריים, ואף מקבל על עצמו להיות 'בן חסות' של ילד חזק בחברה, אשר כאילו עושה לו חסד ומקבל אותו לחברה, אבל לועג לו במקביל.
0 1 2 3 4
הוא מסתגר בבית.
מעדיף מחשב ספרים ואת אחיו על פני בני גילו, הוא מעדיף שלא להזמין אחרים או שאינו מוזמן, נראה שאינו מעוניין בקשר חברתי. כשהוא מתקשר לבני גילו הוא נענה בדחיה או התחמקות. לעיתים הוא מתרץ זאת בבגרות יתר או בעליונות אינטלקטואלית או מוסרית על פני בני גילו.
0 1 2 3 4
הוא אינו מצטרף לאופנות של בני הגיל.
מה שאופנתי לבני גילו לא מובן לו ולא מעניין אותו. אבל כן יצטרף לאופנות המתאימות לאופיו – למשל איסוף סדרות קלפים - יצטרף ואף יתמחה בהן, כיוון שההגיון שלהן מבוסס על צבירת עובדות.
0 1 2 3 4
פרק ב': ענו נא על מספר שאלות אודות העמדה שאתם כהורים נוקטים לגבי התנהגות ילדכם.
התופעה הציון
אני מוצא עצמי מרבה להסביר מדוע הילד צודק וילדים אחרים אינם מבינים אותו.
0 1 2 3 4
אני מרבה לבקש מן הילד להתקשר לאחרים, ואף עושה זאת עבורו.
הילד הפך פסיבי או מתנגד ליצירת קשרים עם בני גילו, והאחריות על יצירת קשרים עברה אלי.
0 1 2 3 4
הילד חוזר הביתה פעמים רבות כועס או נעלב ואני לוקח על עצמי לברר או לנזוף במי שפגע בו.
0 1 2 3 4
אני מוצא עצמי מתווכח שוב ושוב עם הילד ולא מצליחים לשכנעו.
0 1 2 3 4
אני מרגיש כי ילדי חלש חברתית אבל מתנחם בכך שילדים רבים הם כאלו, אני רואה בשונותו מאחרים עליונות על פניהם.
0 1 2 3 4
פרק ג': כעת העריכו בציון סיכום כללי באיזו מידה ילדכם מתקשה בכישורים חברתיים. סמנו בעיגול מספר אחד בטבלה.
קושי רב ביותר 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 אין כלל קושי
לסיום, מלאו את פרטי הילד ואת פרטיכם - ההורים, כדי שנוכל לבצע הערכה לילד ולשוב אליכם להמשך התהליך